Astăzi vă vom prezenta povestea unei insolvențe de mare actualitate în contextul scăderii temperaturii de afară, cea a Companiei de Termoficare COLTERM SA din Timișoara.
Reprezentanții societății Colterm și conducerea Primăriei Timișoara continuă neînțelegerile asupra alternativelor de salvare a societății de la faliment, în timp ce lipsa combustibilului necesar (gaz, biomasă, stocuri incomplete de cărbune), dar și avariile majore ale instalațiilor generează probleme în furnizarea energiei termice pentru încălzire și apă caldă, livrând consumatorilor doar regrete pentru întreruperi și ”disconfort termic”.
Să ne amintim
Înființată în 2004, prin reorganizarea a două societăți, Termocet 2002 – gestionara centralelor și a rețelei primare de termoficare și Calor – gestionara rețelei secundare, a punctelor termice și a centralelor de cartier, Colterm Timișoara, al cărei acționar unic este Consiliul Local al Municipiului Timișoara, a intrat în insolvență în octombrie 2021 – Dosarul nr.4657/30/2021, ilegal, conform raportului Curții de Conturi care arată că solicitarea de intrare în insolvență s-a realizat printr-un document semnat de președintele Consiliului de Administrație al CLT Colterm SA fără hotărârea Adunării Generale a Acționarilor și fără ca președintele CA să fi fost împuternicit în mod legal să deschidă procedura.
Divergențele și acuzațiile reciproce între societate și municipalitate s-au remarcat încă de la început. Contrar intențiilor inițiale de a numire ca administrator judiciar societatea RomInsolv – gestionară a insolvenței Oltchim și RADET București, consorțiul format din practicienii în insolvență Alfa& Quantum Consulting SPRL / Timișoara, Maestro SPRL/ București și Insolvein SPRL/ Timișoara a fost desemnat ca administrator judiciar.
Administrator special a fost numit Amza Alexandru Cristian, care administrează activele societății sub supravegherea administratorului judiciar.
Cine poartă vina datoriilor…
Societatea Colterm, care s-a confruntat cu dificultăți financiare, inclusiv lipsa lichidităților necesare achitării facturilor către furnizori, a acumulat datorii de peste 300 milioane de lei (în octombrie 2021 înregistra datorii de 423.823.978,88 lei și avea fonduri disponibile de doar 788.177,27 lei) și a fost amendată de două ori de Autoritatea Fondului de Mediu (AFM) pentru neachiziționarea certificatelor energetice aferente anului 2020 și 2021 – amenzi care au adăugat 21 milioane de euro și apoi 14,5 milioane de euro la datoriile care deja îi grevau conturile. Administrația locală a contestat în instanță, desigur fără succes, amenzile. Nici reprezentantul societății de termoficare, nici Primăria nu și-au asumat responsabilitatea achiziționării certificatelor ”verzi”, fiecare declarând public că vina pentru amenzile primite îi aparține celuilalt.
Raportul Curții de Conturi a reținut drept nejustificată inacțiunea ambelor părți – atât a factorilor de decizie ai CLT Colterm (Consiliul de Administrație și directorat), cât și a conducerii executive a administrației locale, care nu au convocat și nu au informat AGA și implicit Consiliul Local asupra necesității de a achiziționa certificatele. Concluzia raportului a evidențiat că pasivitatea organelor de conducere a societății în exercitarea atribuțiilor care le reveneau a contribuit major la cauzarea stării de insolvență, iar remedierea situației impune sesizarea organelor de urmărire penală, astfel încât DNA a deschis un dosar in rem, de abuz in serviciu, în cauza de față.
Cel mai probabil, în 2023 urmează a treia amendă deoarece nici certificatele de poluare pentru anul în curs nu au fost achiziționate, amendă ce va fi înregistrată ca o datorie curentă, AFM având astfel posibilitatea să solicite intrarea în faliment a societății pentru a-și recupera datoria. Deci, pasivitate, orgolii sau rea-voință?
Pe 23 septembrie 2022, administratorul judiciar a publicat un raport propriu privind cauzele și împrejurările care au condus la insolvența debitoarei Compania Locală de Termoficare Colterm SA, reluând în mare parte neregulile depistate de instituțiile de control fiscal ale statului în ultimii doi ani, care au atras culpa autorităților locale, în speță UAT Mun. Timișoara, inclusiv prin scoaterea în evidență a deficiențelor în gestionarea patrimoniului CLT Colterm SA.
Referitor la prejudiciul de 40 milioane de lei rezultat din preluarea de către primărie în 2021, cu titlu gratuit, a unor bunuri care făceau parte din SACET- Sistemul de Alimentare Centralizată cu Energie Termică, deci aparțineau societății de termoficare – denunțat de ANAF, administratorul judiciar a anunțat intenția de a solicita anularea actelor întocmite în ultimii doi ani anterior declanșării procedurii de insolvență de către Primărie.
Curtea de Conturi a constatat că administrația locală a încălcat legea în cazul contractului încheiat cu firma de avocatură Schonherr și Asociații SCA, angajată de primăria Timișoara pentru securizarea patrimoniului Colterm SA și aducerea lui în patrimoniul municipiului Timișoara, care, pe lângă acceptarea celei mai scumpe oferte, a decontat sume fără justificare, pentru servicii care nu erau cuprinse în contractul semnat.
Pe de altă parte, cei care ar fi fost în măsură să rezolve problemele societății de termoficare nu au făcut-o înainte de a se acumula datorii imense. Un control efectuat la Colterm la sfârșitul anului 2020 de Camera de Conturi Timiș, a descoperit dovezi ale risipirii banilor publici de către șefii societății: cheltuieli mari cu servicii de consultanță, prime și bonusuri acordate personalului, achiziții de mașini în leasing, deși societatea se afla într-un context economic dezastruos și la acea dată.
Colac de salvare pentru Colterm?
Pentru a atrage banii europeni de care ar avea nevoie societatea de termoficare pentru a se salva de la faliment, Consiliul Local al municipiului a girat în mai anul curent inițiativa Colterm de a înființa cinci societăți: SC Energyprod Hydro I SRL, SC Energyprod Aqua SRL, SC Energyprod Sunny SRL, SC Energyprod Waste SRL și SC Energyprod Biodig SRL, toate avându-l ca administrator pe Cristian Amza și având obiectiv ”trecerea la energie verde si producerea de energie electrică”.
Încă din start, auspiciile se conturau ca nefavorabile, având în vedere că asociatul unic al firmelor era chiar societatea aflată în insolvență. Din nou dezinteres sau incompetență?
Prin Energyprod Sunny SRL, societatea de termoficare a depus spre finanțare prin PNRR trei proiecte. Primul, care viza producerea de hidrogen verde, a fost respins de Ministerul Investițiilor și a Proiectelor Europene pe motiv că asociatul unic al Energyprod este în insolvență, cel mai probabil celelalte două, referitoare la construirea unui parc voltaic, respectiv motoare în cogenerare de la CET Sud, sunt de asemenea compromise.
Pentru a preveni alte respingeri de finanțare prin PNRR, Colterm a propus Primăriei Timișoara să achiziționeze 76% din capitalul social al Energyprod Sunny SRL, iar municipalitatea, cu girul Consiliului Local, a considerat oportună exercitarea controlului asupra societății în proporție de 100%. Urmează negocieri pentru preluarea în totalitate a societății.
Își va demonstra utilitatea preluarea noii societăți de către municipiul Timișoara? Care va fi următorul pas pentru ieșirea din insolvență și reformarea Colterm, în condițiile în care poate singura pârghie de ajutor pentru Colterm este subvenția plătită de primărie, în funcție de prețul gigacaloriei stabilit de Consiliul Local și facturile de pierderi tehnologice?
În ultimii doi ani Colterm a primit subvenții în valoare de aproape 400 de milioane de lei și speră în continuare în sprijinul Guvernului pentru Timișoara, inclusiv pentru identificarea unei soluții care să înlăture obligativitatea plății certificatelor verzi.
Redacția